Kompozytorzy / Witold Lutosławski / Trasy

 

Trasa Święta muzyki Lutosławskiego

Kiedy Witold Lutosławski przekroczył pięćdziesiątkę, jego dorobek był już na tyle obfity, a pozycja w świecie muzycznym tak dobra, że zaczął zostawać bohaterem wydarzeń, które można by nazwać festiwalami jego muzyki. Po raz pierwszy z inicjatywą taką wystąpiono w Hanoverze w stanie New Hampshire, zapraszając Lutosławskiego latem 1966 roku jako kompozytora-rezydenta IV Festiwalu Sztuki w Hopkins Center for the Arts w Dartmouth College. Zaplanowano wykonanie ośmiu utworów mających dać przegląd jego dotychczasowego dorobku i Lutosławski, który trzy lata wcześniej po raz pierwszy zdecydował się na publiczny występ w roli dyrygenta, zaczął uczyć się swoich starszych partytur, by poszerzyć repertuar.

Kolejna taka inicjatywa wyszła 5 lat później z Cleveland, gdzie latem 1971 roku muzyka Lutosławskiego stała się centralnym punktem Contemporary Arts Festival. Program jego pobytu obejmował ponadto seminaria w The Cleveland Institute of Music oraz na wydziałach muzycznych obu tamtejszych uniwersytetów, a centralnym momentem owego „festiwalu Lutosławskiego” była uroczystość nadania gościowi honorowego doktoratu.

W późniejszych latach Lutosławski był bohaterem kilku podobnych wydarzeń. W sierpniu 1982 roku – dorocznego festiwalu organizowanego w Paryżu pod zgrabną nazwą „Festival estival de Paris”. W Londynie w marcu 1984 roku Royal Academy of Music zorganizowała wiosenny „Lutosławski Festival Week”, a pięć lat później London Philharmonic Orchestra poświęciła mu swój „zimowy” festiwal, oczywiście z bohaterem dyrygującym swoimi utworami.

W roli kompozytora i dyrygenta-rezydenta zapraszano Lutosławskiego na festiwale do Aspen i Huddersfield. Akademie muzyczne w Odense i Rotterdamie serie koncertów łączyły z seminariami dla studentów. Inne miejsca, które w podobny sposób uhonorowały Lutosławskiego i jego muzykę, zaznaczone są w Atlasie. Po raz ostatni kompozytor uczestniczył w swoim święcie na taką skalę w Manchester w lutym 1993 roku. Pod hasłem „Lutoslawski Live” w ciągu ośmiu dni odbyło się osiem koncertów z muzyką 80-letniego – od niespełna trzech tygodni – bohatera tego wydarzenia. Na marzec 1994 roku podobny Tydzień Lutosławskiego planowano w Zurychu, niestety, kompozytor już go nie dożył.