Kompozytorzy / Fryderyk Chopin / Trasy

 

Trasa Partytury i instrumenty

Młody muzyk, który mieszkał w Warszawie czasów Królestwa Kongresowego, mógł być na bieżąco z muzycznymi nowinkami z całej Europy – nie wszystkich kompozycji mógł co prawda wysłuchać, ale obdarzony wyobraźnią i muzykalnością miał szansę poznać je, wczytując się w partytury, których pełne były wówczas warszawskie księgarnie.

Składy nut – i nawet instrumentów – wizytował też z zapałem dorastający Fryderyk Chopin. Co dzień, jak donosił przyjacielowi, zaglądał do księgarni Brzeziny. U Buchholtza mógł próbować brzmień rozmaitych fortepianów. Do Magnusa zachodził, niecierpliwie oczekując sprowadzenia swoich wydanych w Wiedniu Wariacji op. 2.

Muzyczne sklepy warszawskie w edukacji i kształtowaniu talentu Fryderyka Chopina odegrały na pewno niebagatelną rolę. Spacer po miejscach, w których niegdyś stały księgarnie i sztycharnie nut, to ważna wycieczka dla tych, którzy chcą poznawać świat młodości kompozytora.

:

Fryderyk Chopin – Polonez Ges-dur [WN 35] (1830) – Tatiana Shebanova (fortepian, Erard 1849), NIFCCD017, (C)(P) Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

Fryderyk Chopin – Polonez g-moll [WN 2] (1817) – Marek Drewnowski (fortepian, Pleyel 1848), NIFCCD019, (C)(P) Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

Fryderyk Chopin – Rondo c-moll op. 1 (1825) – Nikolai Demidenko (fortepian, Pleyel 1848), NIFCCD014, (C)(P) Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

Fryderyk Chopin – Wariacje D-dur na temat pieśni Thomasa Moore`a na 4 ręce [WN 6] (1824–1826) – Tatiana Shebanova, Stanisław Drzewiecki (fortepian, Erard 1849), NIFCCD017, (C)(P) Narodowy Instytut Fryderyka Chopina