Kompozytorzy / Edvard Grieg / Trasy

 

Trasa Kristiania/Oslo

Nie powiodły się wysiłki Griega, by uzyskać rządową dotację na utworzenie Norweskiej Akademii Muzycznej, wobec tego kompozytor był skazany na przyjmowanie bardziej i mniej utalentowanych uczniów. W ciągu prawie dziesięcioletniego pobytu w stolicy ciężko pracował nad tym, by sami wykonawcy i publiczność zrozumiała i zaakceptowała nową muzykę, komponowaną przez niego i jemu współczesnych. Na szczęście wspierali go w tym zadaniu dwaj potężni przyjaciele: kompozytor i dyrygent Johan Svendsen, z którym bardzo blisko współpracował, oraz pisarz i działacz na rzecz budzenia tożsamości narodowej Bjønstjerne Bjørnson. Na kanwie jego tekstów powstały liczne utwory Griega, takie jak pieśni, śpiewogry, muzyka teatralna. Najbardziej hołubioną ideą Bjørnsona było stworzenie opery narodowej. Wybrał do tego celu postać wielkiego władcy wikińskiego Olava Tryggvasona. Opera Griega do libretta Bjørnsona pod tym tytułem nigdy nie została ukończona. Poeta, który mniej więcej w tym czasie (1865-1867) piastował funkcję dyrektora Christiania Theater, stopniowo przestał dostarczać kompozytorowi teksty. Grieg odczekał kilka lat, a potem przyjął propozycje Henrika Ibsena, by oprawić muzycznie jego przystosowany na scenę poemat dramatyczny „Peer Gynt”.

Kompozytora wspierał również na wszelkie sposoby kolejny przyjaciel, producent pianin Karl Hals, który obok fabryki prowadził także wydawnictwo muzyczne oraz biuro koncertowe i organizował Griegom (Edvard grał, a Nina śpiewała) tury koncertowe po miastach i miasteczkach wzdłuż wybrzeża od Kristianii po Bergen. Kompozytor rewanżował mu się reklamą jego wyrobów, grając na instrumentach firmy „Brødrene Hals”.