Kompozytorzy / Witold Lutosławski / Trasy
Trasa Dyrygent
Po raz pierwszy Witold Lutosławski wystąpił w roli dyrygenta z chórem swoich kolegów w gimnazjum Batorego. Podstawy kapelmistrzowskich umiejętności zdobył parę lat później w Konserwatorium, gdzie wszyscy studenci kompozycji zobowiązani byli przez jeden semestr uczyć się dyrygowania pod kierunkiem Waleriana Bierdiajewa. Kiedy więc w 1935 roku przyszło mu stanąć przed orkiestrą nagrywającą jego muzykę do filmu, nie był już żółtodziobem. Po wojnie parokrotnie dyrygował nagraniami swoich ilustracji dźwiękowych do filmów i sztuk teatralnych, ale przede wszystkim kierował zespołami radiowymi, dla których pisał muzykę do słuchowisk oraz piosenki dziecięce. W 1953 roku ukazała się nawet płyta, na której dyrygował dwoma takimi piosenkami na głos i orkiestrę kameralną – o dziwo, w Nowym Jorku, a był to przecież okres najszczelniejszego zatrzaśnięcia „żelaznej kurtyny” pomiędzy Wschodem i Zachodem.
W początkach lat pięćdziesiątych o dyrygowaniu myślał na tyle poważnie, że z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia nagrał Symfonię „Oxfordzką” Haydna oraz własne Wariacje symfoniczne. Minęła jednak jeszcze dekada, nim stanął na podium, mając przed sobą orkiestrę, a za sobą publiczność. Po raz pierwszy stało się to w maju 1963 roku podczas Biennale w Zagrzebiu, gdy 50-letni artysta wziął udział w wykonaniu Trzech poematów Henri Michaux. Odtąd dyrygował coraz częściej, a zaproszenie na festiwal w Hopkins Center w amerykańskim Hanoverze – a był to rok 1966 – zmobilizowało go do nauczenia się starszych kompozycji.
Początkowo dyrygował pojedynczymi utworami. Z czasem decydował się na występowanie w połowie koncertu. Jeszcze w styczniu 1983 roku tak właśnie podzielony został jego urodzinowy koncert w nowojorskiej filharmonii: najpierw Lutosławski zadyrygował Novelettą i Koncertem wiolonczelowym, a po przerwie gospodarz – Zubin Mehta – poprowadził Koncert na orkiestrę 70-letniego jubilata.
W miarę jak poszerzał się jego repertuar, Lutosławski najchętniej dyrygował całymi koncertami; przeciętnie było ich po kilkanaście w ciągu roku. Zawsze jednak występował tylko z własną muzyką – wyjątkiem był ponoć brytyjski hymn, którym zadyrygował podczas jednego z koncertów w Londynie. „Wolę występować na koncertach złożonych wyłącznie z moich utworów, niż dzielić koncert z innym dyrygentem, prowadzącym tradycyjny program – mówił jesienią 1993 roku. – Wiem, że znaczna część publiczności przybywa, by usłyszeć ulubioną symfonię Schuberta, i czekałaby tylko na nią podczas mojej części programu. Kiedy zaś program wypełniają wyłącznie moje utwory, mogę być pewien, że ci, którzy przybyli, uczynili to, by słuchać mojej muzyki. Atmosfera w sali koncertowej jest wówczas szczególnie sprzyjająca dobremu wykonaniu”.
Dyrygował najbardziej renomowanymi orkiestrami w Europie, Ameryce i Australii, ale chętnie stawał też przed zespołami studenckimi, w których brak technicznego doświadczenia rekompensował mu wyjątkowy zapał młodych muzyków. W ciągu trzydziestu lat wystąpił w 116 miastach. Najbliższe podróże zagraniczne odbywał do Pragi i Berlina – oba miasta oddalone są od Warszawy o niecałe 520 km, w najdalszą udał się do Sydney, pokonując 15 616 km.
Wielokrotnie pytano go o wpływ doświadczenia zdobytego podczas dyrygowania na jego pracę kompozytorską. Podkreślał wtedy, że inspiruje ona wyobraźnię dźwiękową oraz wyrabia poczucie odpowiedzialności za utwór, i to zarówno wobec orkiestry – chociażby zmuszając do precyzyjnej i praktycznej notacji, jak również wobec publiczności. „Doświadczenia te są wprost bezcenne, ponieważ tylko dyrygując, można poznać dobrze własny utwór – zapewniał rozmówcę. – Uważam, że postęp w twórczości polega na tym, by unikać tego, co irytuje w poprzednich utworach, rozwijać zaś to, co tego warte. A jest to możliwe właśnie wówczas, kiedy człowiek musi nie tylko dokładnie przestudiować własne partytury, ale również je wykonywać, dawać im życie. Poza tym dyrygując, coraz lepiej zdaję sobie sprawę z tego, co jest łatwe, a co trudne do grania. Zależy mi, by wszystkie partie orkiestrowe w moich partyturach były wykonalne, żeby nie było niepotrzebnych trudności, bo to zawsze szkodzi utworowi”.
-
80. urodziny Witolda Lutosławskiego. Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
80. urodziny Witolda Lutosławskiego. Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
Akademia Muzyczna we Wrocławiu
-
Aspen Music Festival.
-
Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Fot. A.Savin. (creative commons)
-
Avery Fisher Hall w Lincoln Center, siedziba Filharmonii Nowojorskiej. (creative commons)
-
Benjamin Britten (1968). Fot. Hans Wild.
-
Budapeszt z lotu ptaka. (creative commons)
-
Budynek Wydziału Muzycznego Uniwersytetu McGill. (creative commons)
-
Budynek Wydziału Muzycznego Uniwersytetu w Pittsburghu. Fot. Tim Engleman. (creative commons)
-
Centrum Lotów Kosmicznych imienia Lyndona B. Johnsona. NASA.
-
Centrum Muzyczne Bosel na Baldwin Wallace University. (creative commons)
-
Charles Bodman Rae i Witold Lutosławski z IV Symfonią (1993). Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Chicago Symphony Center. (creative commons)
-
Chicago Symphony Orchestra. Fot. Jordan Fischer. (creative commons)
-
Cleveland Institute of Music. (creative commons)
-
Collegium Maximum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. (creative commons)
-
Concertgebouw. Fot. Hans-Peter Harmsen. (creative commons)
-
Copenhagen Concert Hall. (creative commons)
-
Drezno z lotu ptaka. Fot. Wolfgang Pehlemann. (creative commons)
-
Edison Denisov. Phot. Dmitri Smirnov. (creative commons)
-
Edynburg z lotu ptaka. Fot. Christian Bickel. (creative commons)
-
Ekran startowy aplikacji „Witold Lutosławski. Przewodnik po Warszawie” dostępnej na urządzenia z systemem Android, iOS i Windows Phone.
-
Esa-Pekka Salonen. Fot. Louisa Dedalus. (creative commons)
-
Ewa Pobłocka, fot. Janina Nasierowska
-
Filharmonia w Berlinie, fot. Manfred Brückels (creative commons)
-
Gasteig – kulturalne centrum Monachium oraz siedziba Filharmoników Monachijskich, fot. Schlaier (creative commons)
-
Główna sala w Concertgebouw.
-
Gmach Filharmonii w Liverpoolu. (creative commons)
-
Grammophone Award - Nagroda dla Lutosławskiego za Trzecią Symfonię (1986). Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Grzegorz Fitelberg. (creative commons)
-
Heinz Holliger. (creative commons)
-
Henri Dutilleux. (creative commons)
-
Hopkins Center for the Arts w Dartmouth College.
-
Jan Krenz. Fot. Andrzej Świetlik (1993).
-
Jean-Claude Carrière. Fot. Roman Bonnefoy. (creative commons)
-
Józef Lutosławski. Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Katia i Marielle Labeque. Fot. Brigitte Lacombe. www.labeque.com
-
Komische Oper w Berlinie, fot. Gryffindor (creative commons)
-
Konserwatorium Moskiewskie. (creative commons)
-
Konserwatorium muzyczne w Århus. (creative commons)
-
Królewska Szwadzka Akademia Muzyczna. (creative commons)
-
Krystian Zimerman. Fot. S.L. Judd. (creative commons)
-
Krystyna Szostek-Radkowa (1971). (creative commons)
-
Krzysztof Meyer (2002), fot. Pfeiffer. (creative commons)
-
Leopold Stokowski (1970), fot. Bert Verhoeff / Anefo (zbiory Narodowego Archiwum Holandii)
-
Lluís Claret. Fot. FLORE. (creative commons)
-
Louise M. Davies Symphony Hall. Fot. J. Ash Bowie. (creative commons)
-
Maria Lutosławska z synami. Od lewej: Henryk, Witold, Jerzy. Moskwa, 1916. Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich w Towarzystwie im. Witolda Lutosławskiego.
-
Martina Homma otrzymująca Medal 100-lecia urodzin kompozytora. Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Monachijscy Filharmonicy. Fot. Andreas Praefcke. (creative commons)
-
Mścisław Rostropowicz. Fot. Mikhail Ozerskiy. (creative commons)
-
Mścisław Rostropowicz. Fot. Vladimir Vyatkin. (creative commons)
-
Muza Kawasaki Symphony Hall. (creative commons)
-
Nagroda Grawemeyera.
-
Okładka książki „Witold Lutosławski och hans musik” Ove Nordalla, Sztokholm, 1969.
-
Okładka płyty Anne-Sophie Mutter z dwoma koncertami skrzypcowymi – Igora Strawińskiego i Lutosławskiego.
-
Okładka płyty Witolda Lutosławskiego z 1976.
-
Okładka płyty z nagraniem ostatniego koncertu Lutosławskiego.
-
Opera Bastille. (creative commons)
-
Orkiestra Filharmonii w Strasburgu.
-
Orkiestra Symfoniczna Hallé w Manchesterze. (creative commons)
-
Orkiestra Symfoniczna Pittsburgha. Fot. Michael Sahaida. (creative commons)
-
Orkiestry Symfoniczna Montrealu. Fot. Jean-Philippe Boulet. (creative commons)
-
Palais des Festivites w Evian.
-
Panorama Florencji. (creative commons)
-
Panorama Genewy. (creative commons)
-
Panorama Helsinek. Foto. Otso Kivekäs. (creative commons)
-
Panorama Huddersfield. Fot. Richard Harvey. (creative commons)
-
Panorama Kolonii. Fot. Raimond Spekking. (creative commons)
-
Panorama Lizbony. Fot. Massimo Catarinella. (creative commons)
-
Paul Sacher, Anne-Sophie Mutter i Witold Lutosławski. Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Peter Pears wykonujący ”Paroles tissées” podczas koncertu dyrygowanego przez Witolda Lutosławskiego. Fot. Andrzej Zborski/East News
-
Plaża w La Rochelle. Fot. Gilbert Bochenek. (creative commons)
-
Portret Królowej Marii José, autor: Albert Edwin Flury. (creative commons)
-
Preludia i Fuga napisane na zamówienie Mario di Bonaventury.
-
Program cyklu koncertów ’Lutoslawski Live’.
-
Program cyklu koncertów ’Lutoslawski Live’.
-
Queensland Conservatorium w Brisbane.
-
Ratusz Miejski w Sydney, fot. Greg O’Beirne (creative commons)
-
Ratusz w Grazu. (creative commons)
-
Ratusz w Hamburgu. (creative commons)
-
Robert Aitken z Danutą i Witoldem Lutosławskimi. www.thewholenote.com
-
Rolf Liebermann. Fot. Claude Truong-Ngoc. (creative commons)
-
Rudolfinum w Pradze. (creative commons)
-
Rzeka Reuss w starej części Lucerny. Fot. Simon Koopmann. (creative commons)
-
Rzym z lotu ptaka. Fot. Oliver Bonjoch. (creaive commons)
-
Sala koncertowa De Doelen. Fot. F.Eveleens. (creative commons)
-
Sala koncertowa Tonhalle. Fot. Adrian Michael. (creatuve commons)
-
Sala Koncertowa w Odense. Fot. Kåre Thor Olsen. (creative commons)
-
Semperoper Dresden, siedziba orkiestry Staatskapelle Dresden. Fot. Sebastian Terfloth. (creative commons)
-
Siedziba Bostońskiej Orkiestry Symfonicznej. (creative commons)
-
Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
-
Siedziba Rzymskiej Filharmonii przy Via Flaminia. (creative commons)
-
Sir Simon Rattle. Fot. Monika Rittershaus. (creative commons)
-
Sir Simon Rattle. Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Snape Maltings Concert Hall w Snape, Suffolk. Fot. Amanda Slater. (creative commons)
-
Stanisław Skrowaczewski. Fot. Steffen Wurzel. (creative commons)
-
Stare miasto w Salzburgu nad rzeką Salzach. Fot. Juguang Wang. (creative commons)
-
Tablica pamiątkowa na Saskiej Kępie. Fot. Tadeusz Rudzki. (creative commons)
-
Tablica pamiątkowa na Żoliborzu. www.warszawa.wikia.com
-
Teatr Champs-Elysées. (creative commons)
-
Teatro alla Scala w Mediolanie. Fot. Rüdiger Wölk. (creative commons)
-
Teatro la Fenice. Fot. Didier Descouens. (creative commons)
-
The Walt Disney Concert Hall, siedziba filharmonii w Los Angeles. Phot. Carol M. Highsmith.
-
Tonhalle w Düsseldorfie. Fot. Alice Wiegand. (creative commons)
-
University of Louisville. (creative commons)
-
University of Southern California. (creative commons)
-
Uniwersytet Muzyki i Tańca Feliksa Mendelssohna Bartholdy’ego w Lipsku. (creative commons)
-
Uniwersytet w Glasgow. Fot. Michael Hanselmann. (creative commons)
-
Uniwersytet w Lancaster. Fot. Christoph Michels. (creative commons)
-
Usher Hall w Edynburgu, fot. Kim Traynor. (creative commons)
-
Vatroslav Lisinski Concert Hall w Zagrebiu. (creative commons)
-
Widok na Aspen. Fot. Daniel Case. (creative commons)
-
Widok na Leeds. Fot. Adrew Roberts. (creative commons)
-
Widok na Madryd. (creative commons)
-
Wiener Konzerthaus (sala koncertowa). Fot. Andreas Praefcke. (creative commons)
-
Witold i Danuta Lutosławscy na spacerze z Heinzem i Ursulą Holligerami. Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
Witold i Danuta Lutosławscy przed nagraniem radiowym Łańcucha II w siedzibie WOSPRiTV. Katowice 19 lutego 1988. Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
Witold i Danuta Lutosławscy w Pradze (1957). Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich w Towarzystwie im. Witolda Lutosławskiego.
-
Witold i Danuta Lutosławscy w rozmowie ze szwedzką parą królewską (18.05.1993). Fot. Hans T. Dahlskog. Zbiory „Ruchu Muzycznego”.
-
Witold i Danuta Lutosławscy w Wielkiej Brytanii. Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
Witold Lutosławski i Anne-Sophie Mutter podczas próby Łańcucha II na Festiwalu Salzburskim (1988). Fot. Weber.
-
Witold Lutosławski i Georg Solti podczas światowej premiery III Symfonii z Chicago Symphony Orchestra (29 IX 1983). Fot. CSO Archives Lebrecht Music&Arts/BE&W
-
Witold Lutosławski i Krystian Zimerman podczas koncertu (1988). Fot. Andrzej Glanda.
-
Witold Lutosławski i Lynn Harrell, 9.VIII.1989. Fot. Betty Freeman/BE&W
-
Witold Lutosławski i Simon Rattle, Los Angeles, 31.I.1993. Fot. Betty Freeman/BE&W
-
Witold Lutosławski i Simon Rattle, Los Angeles, 31.I.1993. Fot. Betty Freeman/BE&W
-
Witold Lutosławski na ceremonii rozdania nagród Polar Music Prize (1993). Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
Witold Lutosławski na próbie z Heinzem i Ursulą Holligerami. Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Witold Lutosławski otrzymuje nagrodę Kyoto (1993). Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
Witold Lutosławski otrzymuje nagrodę Kyoto (1993). Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
Witold Lutosławski przy biurku. Fot. Jan Styczyński. Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Witold Lutosławski przyjmuje gratulacje od prof. Konrada Górskiego po nadaniu kompozytorowi doktoratu h.c. UMK w Toruniu (1980). Fot. Tadeusz Cytulski. Zbiory „Ruchu Muzycznego”.
-
Witold Lutosławski w Archiwum Rękopisow Bartoka (1958). Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich w Towarzystwie im. Witolda Lutosławskiego.
-
Witold Lutosławski w towarzystwie Grzegorza Fitelberga, Reginy Smendzianki, Henryka Sztompki. Po prawykonaniu I Symfonii. Katowice, 1 kwietnia 1948. Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich w Towarzystwie im. Witolda Lutosławskiego.
-
Witold Lutosławski w towarzystwie Mścisława Rostropowicza i Anne Sophie Mutter w Royal Festival Hall, 1987. Fot. Suzie Maeder/BE&W
-
Witold Lutosławski w Wielkiej Brytanii. Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
Witold Lutosławski z Anne-Sophie Mutter i Krystianem Zimermanem (1998).
-
Witold Lutosławski z gramofonem w domu. Fot. Jan Styczyński. Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Witold Lutosławski z Krystianem Zimermanem podczas próby w Paryżu, 1988. Fot. Marion Kalter/AKG images/BE&W
-
Witold Lutosławski z młodzieżą Pro Sinfoniki (1978). Fot. Teresa Fitzner.
-
Witold Lutosławski z żona Danutą na jeziorze Michigan. Zbiory Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
-
Witold Lutosławski z żoną Danutą w Tokio. Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich.
-
Witold Lutosławski z żoną na wakacjach na Ibizie (1969). Zbiory prywatne Gabrieli i Marcina Bogusławskich w Towarzystwie im. Witolda Lutosławskiego.
-
Wnętrze Filharmonii Berlińskiej, fot. Josef Lehmkuhl. (creative commons)
-
Wnętrze Filharmonii w San Francisco (Louise M. Davies Symphony Hall). (creative commons)
-
Wnętrze La Scalli. (creative commons)
-
Wnętrze Ratusza Miejskiego w Sydney (creative commons)
-
Wnętrze sali De Doelen. (creative commons)
-
Wnętrze teatru Champs-Elysées. Fot. Pierre Lannes. (creative commons)
-
Wnętrze teatru la Fenice. Fot. Pavel Krok. (creative commons)
-
Wnętrze Tonhalle. Fot. Adrian Michael. (creatuve commons)
-
Wnętrze Tonhalle. Fot. Andreas Praefcke.
-
Wydanie „Gespräche mit Witold Lutosławski” Tadeusza Kaczyńskiego.
-
Wykonanie Koncertu podwojnego na harfę i obój (24 sierpnia 1980). Collegium Musicum Zurich, Paul Sacher, Ursula Holliger, Heinz Holliger, fot. Peter A. Meyer, zbiory ”Ruchu Muzycznego”
-
Zamek i Katedra na Wawelu. (creative commons)
-
Zubin Mehta (1980). PBS TV.
:
Kellerstraße 4
Pro Sinfonika
ul. św. Marcin 80/82 ap. 205
61-809 Poznań